torsdag 5 april 2012

Vackra Mattor

Hej och Glad Påsk!

I måndags besökte jag en kvälls auktion som jag sett reklam om i tidningen. Då jag bara sett auktioner på TV innan så blev jag så sugen på att besöka en på riktigt för att kolla läget lite...
Arrangörerna var ett gäng som reser runt till olika städer och auktionerade ut främst konst och mattor. Jag har nog aldrig i hela mitt liv sett så många orientaliska mattor på samma ställe. Säker runt 1000 stycken.
Jag själv köpte ingen matta men många gjorde fina fynd. Det jag fascinerades mest utav var auktions-utroparens kunskaper om varje matta som auktionerades ut...

Något man inte tänker på så ofta är ju att dessa mattor har en tradition hundratals år tillbaka och att de knyts för hand. Upp till 1 miljon knutar per kvadratmeter kan det vara på vissa! Då förstår man ju att det tar år att tillverka dem. Det är fruktansvärt slitstarka och blir nästa bara vackrare ju mer man går på dem. Och faktiskt så skulle man kunna ha dem som isolering också... :)

I Butiken har vi de fantastiska Patchwork-mattorna som blivit väldigt trendiga på sistone! Det är utklippta och ihopsydda mattor just från Orienten. Fantastiskt hållbar design!!


Vi har ett antal i Butiken men tar även hem på beställning då varje matta är unik i sin utformning, färg och storlek.... några hittar ni i vår Webbshop!


Som nämnt, även dessa enormt slitstarka! Och "råheten" i dem tycker jag är supersnygg...



Så finns det ju oändligt med läckra färgstarka kulörer också!!


Hoppas att du fick lite inspiration!
Önskar er en skön Påskhelg! 

Kram Stina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanon fina! men vilken färg ska man välja..Jätte fin blogg.. Elisabeth

Hjärterum sa...

Ja Elisabeth det är helt fantastiska, riktigta konstverk... så om man är som jag, som inte är ett större fan av kostverk på väggarna.. kan man lägga kostverken på golvet istället...=) Tack snälla för komplimangen.. kram