onsdag 11 juli 2012

fix och trix en regnig dag...


 
Vilket sommarväder...
...nu längtar jag efter sol och härliga utekvällar att sitta och njuta på altanen. 

när inte detta går,  måste man ju fylla dagarna med annat roligt än strandhäng och uteliv, sådan är jag i alla fall....en del kallar det rastlöshet...

Att rensa i garderober och förråd, som annars aldrig blir gjort är en bra sysselsättning, tänk vad man mår bra när det ser ut så här i hyllan.




Häromdagen fick jag en bok av våra gäster som hette safta och sylta, den har jag dykt ner i nu och ska ge mig på lite rabarbersaft och kompott, finns ju inget godare än att ta fram egengjord saft till eftermiddagsfikat. 

Nedan  kommer några av mina favoritrecept...Lycka till!




Rabarberkompott
1 kg rabarber
3 dl socker
1 vaniljstång
1-2 dl vatten
Skala rabarbern. För att få en vacker rosa färg på kompotten så lägger man skalet i en kastrull med 1 dl av vattnet och 1 dl socker, koka ca 4 min. Sila av vätskan och släng bort de urkokta skalen. Tärna rabarberstängerna. Skrapa ur vaniljstången. Lägg tärningar, den rosa vätskan, vaniljfröna och resterande socker och vatten i en kastrull. Låt puttra ca 10 min. Red eventuellt av med maizenamjöl om kompotten känns för lös.
Servera kyld som den är eller med en klick grädde och rivet citronskal, eller med en klick mascarponeost till.




Rabarbersaft
2 kg rabarber
1 liter vatten
10 dl strösocker (5 dl per avrunnen saft)
2 krm natriumbensoat
Skölj och skär rabarbern i slantar, lägg dem i en stor kastrull. Häll över vattnet och koka upp. Låt koka under lock i cirka 30 minuter eller tills rabarbern är helt mjuk. Häll upp massan i en silduk och låt rinna av i minst 30 minuter. Pressa inte ur den sista vätskan, saften kan bli grumlig då.
Mät upp saften och häll den sedan i en ren kastrull, tillsätt sockret och låt saften koka upp. Tag av cirka 1 dl saft och rör ut natriumbensoatet, ha i detta i saften. Häll upp på väl rengjorda, varma flaskor. Förvara svalt och mörkt.
 
Visst är det extra trevligt om man har fina flaskor och burkar att hälla upp det i.
 
håller tummarna för lite sol...annars kan det bli fullt i skafferiet...
Sommarhälsningar 
Lina





Inga kommentarer: