tisdag 4 december 2012

Förtrollande julskyltning...






 NK:s skyltfönster år 2012

Förra helgen hade vi en mysig weekend i Stockholm, där vi bland annat julshoppade, var på konsert, besökte en otroligt fin julmarknad på Skansen och bara njöt av storstaden. 

Självklart var NK:s julskyltning ett givet stopp. Ända sedan jag var en liten tjej har det här varit en höjdpunkt för mig. En dröm jag hade då var att någongång jobba med skyltfönster...och det är ju bland annat vad jag gör idag...otroligt roligt.
 
 NK:s högklassiga julskyltning är även i år en stor inspirationskänsla både för skyltfönstershoppare och andra julfantaster. Temat i år är Sagornas jul och det är verkligen en förtrollande saga. 

Det är Amerikanska dekoratören JoAnn Tan som står för det kreativa. Hon arbetar som creativ director för NK:s skyltfönster sedan ett par år tillbaka. Hon är känd för sin lekfullhet men också sin fantasirika stil och jag kan lova alla detaljer är verkligen genomtänkta. 
Jag kunde stå där i timmar och bara kolla och hela tiden såg man nya saker, tänk då vilken lycka för alla barn. Var nästa så man fick tänka en gång extra och backa och släppa fram alla barn
 (hade gärna stått längst fram och bara njutit)

I årets skyltning har hon inspirerats av våra mest kända svenska julsagor för barn. Viktor Rydbergs Tomten. Barnen i Bullerbyn, Pippis jul, Petter och Lottas jul, Tomtebobarnen och Pettson och Findus. 

Dessa oväntade jättepropotioner kan få vem som helst att känna sig som Nils Karlsson Pyssling.




Nattinatti
Lina

Inga kommentarer: