onsdag 7 maj 2014

Gun-britt, Dagmar och Vivan...

God dag!!

Det var längesedan jag skrev på bloggen, jag får allt be om ursäkt.
Dagarna har varit fullbokade med jobb och resor.
 Till påsk blev äntligen vår hönsgård färdig byggt och det blev dags för Gun-britt, Dagmar och Vivan att flytta  till oss, tre små underbara hönor av rasen austrolurp. Dessa töser är väldigt sällskapliga vill gärna vara med och dom lägger mycket ägg. Nu väntar vi in två dvärg kochin till gården också.






Framför hönsgården har jag gjort ett klätterstöd i form av ett hjärta gjord av vridpil. Framför har jag planterat en kamilont buske som skall slingra sig upp på detta. Kommande veckor skall jag bygga torn, staket och en massa roliga växter som skall planteras. Det kommer att bli en helt ny framsida med många små rum.

Något som många undrar över på mina trädgårdsrådgivningar är odlingslådor/stora krukor. Hur dom skall se ut och hur man gör. Här kommer flera bilder på alternativ på hur dom kan se ut, finns liksom inge regler för det. Men  jag rekommenderar alltid att sätta  3 cm frigolit runt om på insidan eller något annat som isolerar bra och även bra dränerat eller till och med helt öppet i botten.




Här har jag tagit en gammal tunna som jag dela på tre, blir en utmärkt kant runt vinbärsbusken.
 






Odlingslådor/stora krukor är fantastiskt bra. Håller fukt bättre och behöver då inte vattnas så ofta är även lätt att rensa bort ogräset. Framförallt så blir det en snygg detalj i trädgården som kan nyttjas både på sommar vinter.
Nu till något  helt annat, förra veckan var jag i Kina på inköp/inspirationsresa. Kolla in nästa vår/sommars trender. Jag tillbringade mina dagar på Canton-fair. En av världens största mässa inom detaljhandel. Det går inte ens förklara hur stort det var. Trots storleken på mässan hittade jag och Ann väldigt mycket fint.

Ha en skön Dag!!
Kramar Petra


Inga kommentarer: